25 June 2012

Apa perlu bawa masa umrah

Agensi Andalusia dan mungkin semua agensi umrah lain memberi senarai item yang perlu dibawa. Antaranya ialah:

  • pakaian ihram (2)
  • tali pinggang
  • dua helai baju biasa
  • dua helai baju Melayu
  • empat singlet berlengan (t-shirt sebenarnya)
  • dua helai seluar panjang
  • tiga helai kain pelikat
  • dua helai tuala mandi
  • sehelai tuala kecil
  • dua pasang setokin
  • selipar getah
  • kasut biasa (kasut jalan-jalan)

Untuk kaum wanita pula kena bawa:

  • dua telekong
  • dua mini telekong
  • tiga pasang baju kurung
  • dua maxi
  • dua pasang baju tidur
  • tiga pasang setokin
  • sarung tangan
  • dua helai tuala mandi
  • tuala kecil
  • selipar getah
  • kasut biasa (kasut jalan)

Item lain yang disarankan untuk dibawa ialah

  • buku doa (pakej umrah beri percuma)
  • penyangkut baju (memang berguna)
  • gunting kecil (perlu)
  • toiletries (ubat gigi, berus gigi, dll)
  • sabun mandi
  • uncang kasut

Perlukah bawa semua ni?

Setakat 11 hari kami di sana, singlet berlengan tu (warna putih) aku pakai sekali sahaja iaitu selepas aku habis umrah ketiga. Masa di Marwah lepas selesai tahalul (bercukur), aku pakai singlet tu untuk gantikan kain ihram bahagian atas. Pertama sebab aku dah lenjun berpeluh jadi tak selesa. Keduanya kebetulan habis tahalul tu aku nak pi solat Zohor. Tak selesa menunggu solat dan solat dengan 'selimut'. Ketiganya sebab aku tak nak masa aku naik lif, semua orang tutup idung. Bayangkanlah, di tengah panas terik di jalan raya korang pakai selimut tebal. Kain ihram tu memang macam selimut tebal jugaklah. Sebijik sama macam tuala mandi tebal. Selain dari tu, aku tak nampak waktu mana yang praktikalnya pakai singlet ni (t-shirt sebenarnya). Tak ada pun takpa. Kasut biasa tu tak bawak pun takpa. Setakat panjat Jabal Uhud tu pakai capal atau selipar pun boleh. Selipar buatan Arab ni nampak lasak, dan memang lasak pun. Aku pakai selipar tu je sepanjang masa. Wife aku ada sediakan beberapa t-shirt. Tapi aku tak pakai satu pun. Jadi pakaian ni tak bawak pun takpa sebenarnya.

Inilah 'singlet' yang disenaraikan oleh Andalusia. Actually, bukan singlet, tapi t-shirt. Ada poket berzip di dada. Semua warna putih.

Botol penyembur air sembahyang

Bawa botol penyembur air (untuk air sembahyang). Botol khas ni ada dijual di Andalusia. Penyembur air ni gunanya untuk ambil air sembahyang dalam kapal terbang. Di label botol tu ada ditulis sekali hukum 'boleh guna semburan air' tu untuk ganti air sembahyang. Lepas tu ada kaedah-kaedah dia sekali.

Masa kami terbang dari KLIA ke Jeddah, kami terpaksa sembahyang Zohor dan Asar dalam kapal terbang. Memang tak sempat sembahyang di airport punya sebab time kami landing tu dah masuk waktu Maghrib. Dalam toilet kapal terbang memang susah ambil air sembahyang. Jadi botol penyembur air sembahyang tu memang come in handy.

Masa terbang balik dari Jeddah ke KLIA, aku tak bawak penyembur air tu, sebab wife aku dah kurangkan 'bebanan tambahan' dalam beg sebab nak diisikan dengan 'item-item cenderamata'. So aku ambil air sembahyang dalam toilet. Tudia, keciknya singki. Terpaksa aku jadi macam orang sarkis buat akrobat untuk basuh kaki dalam singki. Dah ler pakai jubah. Masa tu lantai kering lagi. Lepas tu aku sembahyanglah di tempat duduk. Buat jamak dan qasar.

Agaknya lepas tu ramai yang buat perangai macam aku (ambil air sembahyang di toilet), then aku dengar announcement dari crew kapal terbang di through speaker. Dalam bahasa Melayu maksudnya lebih kurang, "diharap para penumpang jangan mengambil air sembahyang dalam tandas kerana air boleh menjejaskan sistem elektrik pesawat." Lepas tu aku dengar ada dua orang lelaki bersembang dekat tempat aku duduk masa depa tunggu turn nak masuk toilet, "..apalah diaorang ni. Jangan ler ambil air sembahyang dalam tandas.." lepas tu ada lagilah sambungan bebelan dia, aku tak ingat.

Apa Aku Pakai Di Makkah dan Madinah

Di Madinah dan Makkah aku gunakan jubah dengan seluar atau kain time ke masjid malah time keluar makan atau membeli belah. Kasut aku simpan. Aku guna selipar je. Aku beli selipar di Madinah. Nampak lebih tahan dan lasak. Aku pakai lagi sampai sekarang buat kenangan. Malam aku tido guna baju sejuk. Aku bawa dua helai.

Dalam erti kata lain, ada baju yang dibawa yang aku tak sentuh langsung. Jadi baju-baju ni tak perlu bawa pun. Tapi biasalah, kan. Masa pack barang nak pergi tu, macam nak duduk sebulan di Makkah, haha. Sebenarnya, tak perlu ikut sangat list baju/pakaian yang pakej umrah sediakan tu.

Spec hitam

Bawa spec hitam. Ini penting. Sinar mentari di sana sangat terik sampai menyakitkan mata. Masa tawaf aku pakai spec hitam. Ini normal. Orang lain pun buat macam tu. Aku beli spec hitam macam ray-ban di kedai hardware di Malaysia. Harga: RM10 je. Di Madinah pun banyak.

Handphone

Jangan lupa bawa handphone (dan charger). Tak bawa memang menyesal. Komunikasi adalah penting terutama kalau pergi dalam kumpulan atau bawa family. Bila sampai sana, beli prepaid Arab Saudi.

Towel

Tiada towel di hotel kami di Madinah. Nasib baik bawa towel sendiri. Di hotel Makkah, ada pulak. Satu towel pun cukup. Bawa towel yang nipis.

Servis Dobi

Servis dobi disediakan di hotel. Jadi tak ada masalah nak basuh baju. Di Makkah aku hantar dobi untuk cuci kain umrah. Sepuluh Riyal. Tapi baju lain termasuk jubah aku tu aku basuh waktu pagi, gantung dengan hanger kat bilik. Petang nanti kering ler. Jangan lupa, kadar kelembapan (humidity) di Tanah Arab adalah rendah (wap air kurang dalam udara). Kadar sejatan pula tinggi. Jadi pakaian senang kering. Tak perlu sidai di luar. Dalam bilik hotel pun cukup. Sungguh, tak tipu.

Ubat-ubatan

Bawalah ubat masing-masing, macam panadol, minyak cap kapak, ubat sakit tekak, krim kaki, gloss bibir. Kat sana, sakit tekak semacam suatu kemestian. Sana banyak habuk, terutama di Makkah yang banyak sangat construction sana sini. Cuaca pulak sangat panas hingga cecah 41 darjah (time kami pi sana bulan Mei-Jun). Selsema pun perkara biasa. Kulit kaki pecah-pecah tu biasalah. Jadi krim kaki tu penting jugak. Di sana ada farmasi. Tapi aku ada dengar yang ubat sana lain sikit dengan ubat kita. Jadi supaya tiada komplikasi, elok ler bawak ubat dari Malaysia. Lagi pun ubat-ubat ni bukan makan space pun dalam beg tu.

Uncang kasut

Nama dia uncang kasut. Boleh juga disebut karung kasut. Travel agency ada jual uncang ni. Guna dia ialah untuk simpan kasut masa masuk masjid, dan bawa uncang tu ke dalam masjid.

Banyak bagusnya bawa uncang kasut ni.

  • Pertama: tak payah susah hati kalau-kalau kasut hilang. Dalam ribuan jemaah pada setiap kali solat tu memang ada kecenderungan untuk hilang kasut. Memang banyak kali aku tengok orang hilang kasut. Mungkin dicuri, mungkin orang tersalah ambil, mungkin tersalah letak.
  • Kedua: kadang-kadang kita masuk masjid ikut pintu lain, lepas tu kita jalan-jalan sana sini dalam masjid dan kita keluar ikut pintu lain. Jadi bila kita bawa kasut dalam uncang kasut, takde masalah untuk kita cari balik pintu mana kita masuk tadi. Al-maklum, Masjid Nabawi dan Masjidil Haram ni besar dan luas, dan pintu masjid memang banyak. Banyak sangat. Kadang-kadang kita lupa kita masuk ikut mana tadi. Masjidil Haram sekarang ada 139 pintu masuk. Mungkin masa time you all pergi haji atau umrah nanti jumlah pintu ni bertambah. Masjid Nabawi pula kalau tak silap ada 95 tempat masuk.

Gunting

Secara kebetulan aku dulu bawak gunting kecil. Tak ada dalam senarai yang disarankan oleh agensi umrah pun. Tapi gunting ni sebenarnya penting juga iaitu semasa nak bercukur di Marwah (selepas tujuh pusingan saie) untuk mencapai tahalul yang menandakan lengkapnya ibadat umrah.

Tukar duit Riyal

Ini ialah persediaan tambahan. Takda pun tak apa. Tapi sebelum pergi, kawan-kawan ada pesan supaya tukar siap-siap duit riyal. Just in case. Aku tukar duit riyal sebanyak 2500 riyal (SAR - Saudi Arabia Riyal). SAR100 lebih kurang RM80. Kalau duit Malaysia RM100 pulak lebih kurang SAR125. Duit kita lagi mahal dari duit riyal Arab.

Masa departure di KLIA, ada sedara-mara yang bagi duit riyal. Beratus-ratus jugaklah dapat. Tak sangkalah pulak. Di KLIA memang ada pengurup wang. Di airport Jeddah pun ada. Tapi masa dah sampai di airport memang kita sibuk sana-sini. Jadi eloklah tukar siap-siap sebelum berangkat.

Di Madinah dan Makkah memang banyak pengurup wang. Tapi panjang nak beratur. Masa ada di Makkah, sebab emergency (wife aku nak shopping extra) aku tukar duit riyal di kaunter hotel. Tapi depa charge lebih sikit. Maksudnya, bagi RM tapi dapat kurang sikit duit riyal. Of course depa mark-up harga.

Seperti yang aku cerita masa aku landing di Jeddah, sampai je ke sana memang dah kena guna duit riyal. Aku bayar upah orang yang tolak troli, lepas tu aku beli starter-pac prepaid Arab Saudi. Semuanya berlaku di airport Jeddah. So nasihat aku, eloklah sediakan duit riyal siap-siap.

Sekarang ni, dah jadi kebiasaan pulak, bila ada kawan-kawan atau sedara-mara yang nak pergi umrah, aku bagi hadiah duit riyal, 50 atau 100.

6 comments:

  1. Salam, nak tanya, satu prepaid starter pack saudi berape riyal harga ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. untuk starter pack kalau dulu (June 2012) 50 riyal. credit dalam tu (untuk call) tak ingat berapa riyal.

      Delete
  2. Wslm. Saya baru pulang 18 jan hari tu. Starter pack mobily tu 50 riyal, kredit dalamnya 10 riyal.

    ReplyDelete
  3. Perghhh info yg sgt berguna bagi yg pertama ke sana seperti saya tq

    ReplyDelete
  4. As salam..pertama kali nk kesana..jika dibawa wang kesana...sbg contoh nk mkn kebab...dlm brp riyal hrg?

    ReplyDelete
  5. terimakaseh info2 tuan........................semoga Allah permudahkan urusan2 kita bersama.........

    ReplyDelete