25 June 2012

KLIA to Jeddah

Jemaah pergi sendiri ke KLIA airport. Kena check-in pukul 11.00 ptg. Kami naik ke tingkat lima (balai berlepas) dan tengok ada banyak jemaah lain dari pakej umrah yang lain. Kami dapat bezakan dengan bentuk dan warna beg masing-masing. Pakej Andalusia menggunakan beg warna biru dan kuning. Kami mencari-cari kumpulan yang bawa beg yang sama. Nampaklah satu dua family. Kami antara yang terawal sampai.

Kami main ikut-ikut sajalah dan tak tahu arah tuju. Lepas tu ada orang beritahu 'pergi check-in ke kaunter 12!' so kami pun pergilah bawa semua beg yang ada.

Kat situ aku jumpa mutawif kami, Ustaz Shauki, untuk kali pertama. Dia pasangkan tag pada semua beg. 'Beg kecil tu bawa sendiri dalam kapal terbang,' so aku bawak balik tiga beg troli kecil ke famili aku. Ingatkan boleh campak sekali dalam bagasi.

Dalam kapal terbang, keadaan jadi crowded. Aku punya agak, seluruh penumpang dalam kapal terbang itu ialah jemaah umrah, tapi dari beberapa pakej yang berbeza. Aku terdengar ada orang komplen yang dia 'dipisahkan' dengan pasangannya. 'Patut biarlah kita pilih sendiri,' kata dia. Aku buat hal aku sendiri.

Flight SV 2525 dari KL ke Jeddah. Saudi Airways. Pramugara dia nampak dewasa dan berumur. Tak muda macam pramugara MAS. Kulit putih dan tinggi-tinggi. Aku rasa ni bukan orang Arab ni. Rasanya depa ni orang Turki atau Tunisia.

Flight lambat berlepas, sebab pramugari dan pramugara sibuk check senarai passenger. Kurang sorang. Kelam kabut depa. Ada 6 ke 7 orang pramugara ke hulu-ke hilir. Lepas tu semua berkumpul macam buat meeting. Depa cakap Arab. Kami semua jadi penonton yang tak paham apa. Rupa-rupanya orang itu masuk toilet. "Khalash," kata salah seorang pramugara dan semua bergerak ke station masing-masing. Plane take-off jam 1.30 ptg. Setengah jam lambat.

Aku dapat seat tengah. Jadi tak dapat jenguk-jenguk kat tingkap. Tak apalah. Penerbangan kami sembilan jam. Lewat sedikit dari yang dinyatakan dalam jadual. Apasal pulak? Traffic jammed di atas awan? Makanan dihidangkan tiga kali. Aku belasah semua sampai licin. Aku sembahyang qasar dan jamak Zohor dan Asar sambil duduk. Kiblat? Takda masalah. Kapal terbang memang menuju ke arah kiblat pun lebih kurang. So aku solat mengadap depan sajalah.

Dalam surat kata perjalanan bermula pukul 1 petang dan sampai pukul 5 petang. Hanya empat jam perjalanan? Aku dengar perjalanan makan masa sembilan jam. Aku budget bila sampai Jeddah, mesti gelap. Rupa-rupanya masa kami sampai, Jeddah masih siang. Rupa-rupanya pukul 1 petang berlepas tu ialah waktu Malaysia, dan pukul 5 petang landing tu ialah waktu Jeddah. Jam tangan aku (waktu Malaysia) menunjukkan pukul 10.30 malam. Tapi jam di Arab lambat lima jam dari jam di Malaysia. Jadi walaupun jam aku pukul 10.30 malam, di Jeddah pada masa itu masih pukul 5.30 petang. Faham tak ni? Tak paham takpa.

No comments:

Post a Comment