25 June 2012

Landing in Jeddah

Kami landing di Jeddah dan semua jemaah dibawa ke terminal haji. Proses imigresen (check pasport) berjalan lancar. Di terminal haji kami 'berkampung sekejap' dengan semua bagasi masing-masing. Masing-masing keletihan. Ada yang kelihatan kebingungan. Kami ambil peluang pergi tandas, dan sembahyang. Kami cuma tunggu arahan dri Mutawif. Selagi tak ada arahan, kami tunggu.

Kenapa dinamakan 'terminal haji'? Sebab jemaah haji akan menggunakan terminal tu. Kami bukan jemaah haji so sepatutnya kami tak gunakan terminal tu. Tapi sebab arahan dari kerajaan Arab Saudi, maka kami terpaksa pergi ke terminal haji. Mutawif kami kata 'leceh sikit terminal haji ni..' Aku rasa mungkin sebab jauh kena berjalan.

Ada pekerja lapangan terbang (mereka pakai uniform) yang berebut-rebut tolong tolak troli kami. Baik sungguh depa ni. Sungguh prihatin dan berjiwa penyanyang. Bila sampai ke tempat 'berkampung' kami tadi tu, mereka sebut 'hadiah.. hadiah'. Rupa-rupanya mereka mintak upah. Kalau tak bayar, mereka tak berganjak. Tawar menawar pun tak boleh. Aku terpaksa berpisah dengan 30 riyal aku. Itulah perbelanjaan aku yang pertama di bumi Arab. Belum apa-apa lagi aku dah kena paw. Cis.

Ramai juga yang berpakaian seragam (macam-macam warna) ke hulu ke hilir jumpa semua orang dan jual sim card prepaid. Aku beli satu. Starter pack Frendi. 50 riyal je. Aku suruh orang tu masukkan sim kad tu dan setup sekali. Dah berjaya baru aku bayar. Orang tu tau cakap Melayu. Dia orang Nepal, tapi pernah kerja di Ipoh selama tiga tahuh. Hebat.

Lepas tu Mutawif kami suruh kami bergerak untuk naik bas. Semua bergerak dengan bagasi masing-masing. Punyalah jauh. Lebih setengah km rasanya. Tapi memang banyak bas. Semua bas untuk ambil jemaah umrah. Kami naik bas no. 2. Dan kebetulan bas tu parking jauh sangat. Rasa macam kembara naik gunung pun ada.

Bas-bas menunggu jemaah. Ada berpuluh-puluh bas. Memang tak sangka punyalah jauh bas ni dari tempat kami landing tadi.

No comments:

Post a Comment