30 June 2012

Tempat makan-makan

Restoran Indonesia, first time makan situ pada hari Sabtu 2 Jun 2012. Pada hari Ahad 3 June lepas Zohor aku dan isteri singgah lagi ke restoran ni untuk minum-minum. Dari hotel kami ikut kanan terus je lebih kurang dua blok kedai. Nama dia Restoran Indonesia jadi mula-mula cari memang jenuh tak jumpa. Pusing sana pusing sini. Rupa-rupanya restoran tu tingkat satu dan nak masuk ikut pintu Al-Qarat Restaurant (tengok gambar bawah).

Bila masuk ke restoran tu masih ada nama Al-Qarat Restaurant. Entah macam mana jadi Restoran Indonesia kami pun tak tahu.

"Our chicken is national from farm to kettle." Dulu sebelum sampai ke Tanah Arab aku dah jumpa poster ni dalam blog orang yang dah pergi umrah. Bila aku masuk ke restoran Indonesia tu, my goodness, memang poster tu masih ada kat cermin tu. Apa maksud? Entahlah. "Ayam kami kebangsaan dari ladang ke cerek?"

Tapi memang ramai orang di situ. Ada local, jemaah umrah (macam kami) dan students Malaysia yang study di Madinah. Pekerja dia ramai bangla dan Indon. Ada makanan lauk pauk Melayu (+ Indon), western dan makanan Arab. Aku order air mangga gelas besar. Pekat dan sodap.

Tengok foto di atas. Klik untuk tengok foto besar. Sop Buntut. Gerai-gerai makan macam di atas tu memang banyak. Konsep dia ialah masuk-tengok-beli-keluar. Meja kerusi memang tak ada. Makanlah di mana-mana pun. Jadi di Makkah dan Madinah, makanan memang takda masalah. Yang jadi masalah ialah masa untuk pergi, dan kena tahu arah mana nak pergi. Makanan ala-Indonesia memang banyak. Tapi kalau nak lari dari 'taste Arab' pergilah ke Restoran Indonesia tadi.

1 comment:

  1. Yang berminat untuk makan nasi lemak di madinah, boleh tempah di facebook.com/nasilemakdimadinah/. Harga hanya 12 riyal sekotak dan porsinya besar. Penghantaran ke hotel hanya 10 riyal tapi minimum order 5 kotak.

    ReplyDelete