25 June 2012

Mutawif

Mutawif ialah 'pemandu'. Tapi aku nampak dia lebih macam 'ketua rombongan'. Setiap kumpulan jemaah (biasanya satu bas) akan dipimpin oleh seorang mutawif. Pakej Andalusia yang bertolak sama dengan aku ada tiga bas, bermakna ada tiga mutawif. Mutawif kami ialah Ustaz Shauki. Orang Malaysia, 28 tahun. Foto bawah ni dia tu lah. Terambil gambar dia secara tak sengaja. Asalnya nak ambil gambar hotel.

Masa dah sampai di Madinah, aku perhatikan kumpulan jemaah melalui Andalusia ni ada tiga-empat kelompok. Setiap kelompok di bawah seorang mutawif. Tapi dalam ramai-ramai mutawif tu, hanya mutawif kumpulan kami orang Malaysia. Mutawif lain ialah orang Indonesia.

Alhamdulillah aku lega dapat mutawif Malaysia. Pertamanya mutawif ni terbang sama dengan kami dari KLIA dan balik pun sama satu kapal terbang. Mutawif Indon yang lain tunggu di Madinah. Masa kami departure di Jeddah, hanya mutawif warganegara Malaysia yang boleh masuk bersama-sama jemaah lain dengan boarding pass. Mutawif Indon yang lain tak dapat bersama-sama dengan kelompoknya dalam airport. Mereka tunggu setakat di tempat menunggu sebelum check-in.

Tapi aku pelik kenapa Andalusia ni ramai sangat mutawif Indon. Mungkin kebetulan kumpulan mutawif Indon tu ramai masa trip kami ke sana. Tak pastilah pulak. Tapi aku rasa mutawif Indon ni tak best. Bagi ceramah pun guna slang Indon. Ganjil benar bunyinya. Lawak pun tak menjadi. Macam Maharaja Lawak Bandung Jokers. Buat lawak orang tak faham. Andalusia macam ketandusan manusia. Mungkin Mutawif Indon ni murah kot.

Aku rasa majoriti mutawif Andalusia ni berumur awal 20an. Mereka ni mungkin students universiti. Ada sekali tu masa tengah tunggu nak naik lif, ada tiga orang jemaah sembang-sembang pasal mutawif mereka. Seorang tu kata, "..ah, adik aku tu, baru berapa umur dia." Lepas tu dia cakap pada kawan dia yang agak berumur, "ha.. kalau abang, tu dah macam anak abang tu..". Nada mereka bercakap macam agak memandang rendah pada mutawif ni sebab umur dia. Tapi betul pun. Mutawif Indon ni tak ada seorang pun yang berusia. Semua macam baru lepas grad.

Yang ni aku bagi minus point pada Andalusia.

Mutawif pemimpin kumpulan

Sepanjang kembara kami di Arab Saudi, kami ditemani atau dibimbingi oleh mutawif kami, Ustaz Shauki. Aku suka dia ni. Muka jernih, humble, elok tutur bahasa, ada ilmu (bab-bab umrah), senang berbicara, segera membantu.

Bila naik bas, mutawif akan pegang mic. Dia akan beri penerangan tentang ke mana kami akan pergi. Lepas tu dia akan ceritalah serba sedikit tentang kisah-kisah di sebalik bangunan-bangunan dan tempat-tempat bersejarah yang kami lalui. Dia bacakan doa perjalanan. Malah dia bacakan semua doa yang sepatutnya kami baca (seperti doa bila mula masuk Madinah, dan doa bila mula nampak kota Makkah). So kami ikut je beramai-ramai.

Masa umrah, dia lead the way. Dia beri semua penerangan di semua check-point. Lepas itu kami follow je dia. Dia baca doa kuat-kuat dan kami ikut. Dia buat macam tu dari mula sampai habis ketiga-tiga umrah kami. Yang kami buat sendiri tanpa dia hanyalah Tawaf Wida (tawaf selamat tinggal). Sebabnya yang ni memang kena buat ikut tempo masing-masing.

Aku ada dengar, ada mutawif lain yang tak begitu membimbing, tapi lebih banyak lepas tangan. Mereka akan sekadar bertanya "dah umrah dah?" Tapi yang pasti itu bukan dari syarikat Andalusia. Syarikat apa aku tak pasti.

Tanpa ustaz Shauki ni, orang yang macam aku yang cetek ilmu dan takde pengalaman ni akan lost di Tanah Arab. Confirm punya. Hanya Allah SWT sahajalah yang membalas segala usaha murni dia tu. Amin.

No comments:

Post a Comment