25 June 2012

Madinah al-Munawarrah

Madinah (Madinatul Munawarrah atau Kota Bercahaya) ialah kota suci kedua dalam Islam (selepas kota Makkah). Di sinilah tempat Nabi Muhmammad s'a.w. dikebumikan. Di sini jugalah tempat bersemadi Saidina Abu Bakar as-Siddiq, Saidina Umar al-Khattab, dan Saidina Uthman bin Affan. Nama lama Madinah ialah Yastrib. Selepas Nabi Muhammad s'a.w. berhijrah pada tahun 622 Masihi, nama Yastrib ditukarkan menjadi Madinah.

Masa Nabi Muhammad s'a.w sampai di Madinah, umur baginda ialah 50 tahun. Nabi Muhammad berdakwah selama 10 tahun di Makkah sebelum berhijrah ke Madinah. Masa berhijrah tu, isteri baginda iaitu Khadijah dah meninggal dunia. Bapa saudara Nabi yang membela Nabi iaitu Abu Talib pun dah meninggal dunia. Nabi Muhammad s'a.w berjuang lagi selama 13 tahun di Madinah sebelum balik semula ke Makkah dan menawan kota tersebut.

Foto atas tu ialah kawasan yang aku lalu setiap kali aku pi solat di Masjid Nabawi dari hotel. Macam kawasan dataran. Foto bawah: Kadang-kadang aku lalu sini masa balik dari Masjid Nabawi. Ada jual macam-macam. Ada pengurup wang, ada kedai jual abaya, dan macam-macam lagilah.

Supermarket Bin Dawood. Signage kat atas tapi kedai dia kena turun ke basement. Macam pasaraya Giant, malah lebih luas lagi. Aku singgah sini untuk beli pisau (nak potong buah), kole nak buat air, gula, teh. Macam-macam ada.

Madinah ada tiga masjid tertua dalam sejarah Islam iaitu Masjid Nabawi, Masjid Qiblatain, dan Masjid Quba. Masjid Quba ialah masjid yang pertama dalam sejarah Islam. Masjid ni dibina oleh Nabi Muhammad s'a.w. semasa baginda mula-mula masuk ke Madinah selepas melarikan diri dari Makkah. Masjid Qiblatain ialah masjid di mana Nabi Muhammad s'a.w menerima wahyu untuk bertukar arah kiblat dari Masjidil Aqsa ke Makkah.

Mayor (datuk bandar) Madinah ialah Abdulaziz bin Majid. Keluasan Madinah ialah 589 km persegi dan puncak paling tinggi ialah 608 meter. Ada sejuta lebih penduduk Madinah. Sama seperti Makkah, orang bukan Islam tidak dibenarkan masuk ke Madinah. Jadi penduduk Madinah adalah 100% orang Islam.

Masa kami sampai (bulan Jun), Madinah mengalami musim panas. Suhu di siang hari mencecah 41 darjah dan waktu malam turun serendah 28 darjah. Pada waktu malam masa kami jalan-jalan di Madinah, bahang panas naik dari bawah. Rasa macam dalam oven. Panas. Mula-mula aku ingat aku sorang je rasa macam tu sebab mungkin aku banyak dosa. Rupa-rupanya memang macam tu panas dia.

Tanah di Madinah lebih berbahang dari Makkah. Tapi cuaca di Makkah lebih panas. Itu apa yang aku sendiri rasalah. Kawasan Madinah ni rata sahaja, tak macam Makkah yang berada di lembah, jadi masa keluar dari Makkah, jalan raya dalam keadaan memanjat bukit.

Aku tak sempat explore Madinah sepanjang empat aku aku di sana. Mula pijak bumi Madinah malam hari Khamis, lepas tu Jumaat, Sabtu hari bebas, Ahad ada program lawatan, dan pada hari Isnin mula bergerak ke Makkah.

Apa yang sempat aku tengok di Madinah ialah bangunan-bangunan hotel, pejabat, kedai-kedai dan masjid. Itu aje yang aku nampak.

Bila time azan, kedai-kedai ditutup dan orang pergi sembahyang di masjid. Semua penduduk Madinah adalah orang Islam. Pemintak sedekah pun orang Islam. Ramai peniaga jalanan yang berniaga dengan kereta tolak masing-masing. Majoritinya perempuan. Semua perempuan yang menjual tu pakai jubah hitam dan pakai purdah, dan pakai spec mata hitam. Tapi kat lengan masing-masing penuh gelang pelbagai jenis. Aku terdengar orang sembang-sembang, yang mereka ni memang diwajibkan pakai purdah. Aku pasti penjual-penjual yang perempuan ni bukan orang Arab. Setahu aku, orang Arab ni tak bagi perempuan kerja. Jadi yang kerja tu aku pasti bukan orang Arab.

No comments:

Post a Comment