24 June 2012

Jeddah to KLIA

Selasa 12 Jun 2012. Masa masuk je ke kabin kapal terbang seorang pramugara kata 'free-seating' so aku masuk je dan duduk kat seat kosong. Lepas tu ada jemaah lain yang masuk dan mula cari nombor seat depa. Keadaan jadi kelam kabut sikit sebab ada yang main duduk je sebab arahan 'free seating' tadi (termasuk aku ler) dan ada yang mencari-cari nombor seat dia ikut nombor dalam tiket. Ada jemaah yang bersoal-jawab pasal seat itu. Jemaah yang masuk kemudian tiba-tiba traffic jammed dan terpaksa buat u-turn untuk cari seat kosong di tempat lain. Lama jugak proses jemaah masuk cari tempat duduk ni. Rasa macam tak kesudahan proses dia. Rimas aku.

Entah berapa lama kemudian kapal terbang bergerak. Lega rasa hari aku. Ada empat seat di row tengah. Wife aku sebelah kanan, aku, seorang budak perempuan sebelah kiri, dan emak dia sebelah dia. Budak perempuan tu cepat lelap mata. Tapi memang kami semua satu kapal terbang tu letih. Apa tak letihnya, sampai airport Jeddah lewat malam, tak tidur sepanjang malam sampai pagi, dan uruskan bagasi yang jauh lebih banyak dan berat daripada masa kami datang dulu. Aku pulak rasa lega sangat sebab aku rasa semuanya dah selesai. Aku pasang selimut siap-siap sebab aku nak berehat.

Tiba-tiba aku teringat mak aku. Masa boarding tadi pekerja airport bawa mak aku yang pakai wheel-chair tu ke tempat lain. Aku tanya stewardess tu mana depa nak bawak mak aku sebab tiket dia kat aku. Depa kata don't worry depa uruskan. Aku bangun dan berjalan sepanjang kapal terbang rupa-rupanya depa letak mak aku kat kabin depan dalam satu kumpulan orang tua dan orang wheel-chair yang lain. Oklah tu. Aku rasa tu kabin kelas lain tu. Macam kelas business. Khas untuk warga emas kot.

Masa balik ni aku perasan yang lebih ramai jemaah gunakan toilet. Ada ketikanya orang beratur di semua pintu toilet menunggu giliran. Air sembahyang aku dah terbatal sebab dah tersentuh perempuan mana ntah masa masuk kapal terbang tadi. Tak guna betul. Botol sembur air sembahyang pulak kami dah tinggalkan dalam bilik hotel untuk sedekah pada sesiapalah yang bakal tinggal di bilik tu. Jadi terpaksalah aku pi toilet utuk ambil air sembahyang.

Masa flight balik ni ada wayang kat tv di syiling kapal terbang. Aku betul-betul lupa masa datang dulu ada wayang ke idak. Aku betul-betul tak ingat. Tak kot. Filem action Arab tentang tiga orang rakan yang jadi conman, menipu, ditipu dan menipu balik. Aku layan je. Best jugak.

No comments:

Post a Comment