25 June 2012

Jeddah to Madinah

Dalam bas, mutawif kutip semua passport kami. Bas yang kami naiki bergerak ke Madinah. Hari dah malam. Jadi tak nampak apa-apa pemandangan pun. Hanya nampak lampu kereta je bergerak laju. Masing-masing penat. Dalam bas, Mutawif kami Shauqi gunakan microfon untuk berucap, ucap selamat datang, baca doa perjalanan, dan dia cerita sedikit tentang itu dan ini pasal Madinah. Aku dah tak berapa ingat sebab masa tu otak aku dah lesu dan tak berapa boleh fokus. Aku letih tapi rasa excited. Perasan ingin tahu, gembira, aneh, keliru, bercampur-campur. Rasa tak sabar nak pijak bumi Madinah al-Munawarrah.

Kami singgah makan dua jam kemudian di sebuah tempat yang aku tak ingat apa nama dia. Mutawif ada sebut, tapi aku lupa. Yang aku ingat, ada orang Arab jual madu dalam tupperware di belakang van dia. Masa tu aku tertanya-tanya pada diri sendiri, inikah tanah Madinah yang aku pijak ini. Benarkah aku dan sampai ke bumi Madinah. Aku rasa macam tak percaya.

Macam R&R. Tak ingat apa nama tempat ni.

Kami singgah sembahyang di situ. Masjid ke surau ke aku tak sure. Tapi kecil saja. Lepas tu kami diberi makanan dalam pek. Lebih kurang sama bentuk dia macam pek makanan dalam kapal terbang. Rupa sama, tapi isi dalam tak sama. Cover pek tu ada tertulis 'Mr Sate'. Indon mari. Huh. Patutlah dalam pek tu ada tempe. Aku tak berapa selera makan sebab letih.

Mr Sate. Makanan pertamaku di bumi Arab. Ada tempe.

Lepas tu kami naik bas semula untuk sambung perjalanan. Perjalanan kami dalam bas termasuk masa rehat tadi tu memakan masa enam jam. Ya tuan-tuan dan puan-puan. Enam jam lamanya. Masa dah nak masuk kota Madinah, Mutawif Shauqi dengan microfon dia ceritalah serba sedikit tentang bangunan yang kami lalui, termasuk Masjid Saidatina Aishah. Masa sampai ke hotel, jam Jeddah menunjukkan pukul 7.30 malam. Tapi jam tangan aku (waktu Malaysia) menunjukkan pukul 12.30 pagi. Sudah midnite rupanya. Aku belum betulkan lagi jam aku. Jadi jam aku tu menunjukkan waktu Malaysia (lima jam cepat dari waktu Arab).

Sampai di hotel kami di Madinah, kami punggah barang masing-masing. Oleh sebab aku datang dengan mak dan isteri aku, maka aku sorang ler yang jadi bangla punggah semua bagasi - tiga bagasi besar dan tiga bagasi kecil. Kami disuruh lepak dulu di lobi. Seorang mutawif muda dengan slang Indon dia ucap selamat datang pada kami semua dan dia beri taklimat sikit. Aku dah tak berapa ingat apa yang dia sebut, kecuali bila dia kata "subuh di sini tak macam di Malaysia, sini Subuh pukul 4 pagi." Apa? Empat pagi.

Lepas tu kunci bilik diberi seorang demi seorang. Aku beri kunci bilik pada wife aku untuk dia bawa emak aku naik, sementara aku sambung jadi bangla untuk punggah-memunggah bagasi kami.

Masa aku sampai di bilik untuk kali pertama, aku tengok mak aku dah lepak, wife aku pulak sibuk kemas-kemas dan atur barang dan pakaian. Kami sembang-sembang. Mak aku dah terlelap. Aku mandi sebab aku rasa badan aku belengas dan tak selesa. Lepas tu aku pakai kain dah jubah dan rehat-rehat di katil dan tunggu waktu Subuh. Rasanya kalau aku tudur ni memang tak bangun nanti. Kejap aje lagi masuk waktu. Jadi maknanya pada hari itu, 31 Mei 2012, aku tak tido selama.. berapa lama, ya? Aku bangun Subuh hari Khamis di Malaysia, pada hari Jumaat malam tu baru aku tidur. Tapi tak rasa pun yang aku tak tidur, sebab aku rasa teruja untuk pergi sembahyang di Masjid Nabawi untuk kali pertama dalam hidupku. Letih sangat, tapi teruja sangat. Rasa macam nak pergi camping. Entah, macam-macam aku rasa.